test

My ID FB Page

MY PAGE

Powered by Blogger.

Click Follow to follow my blog

Join me to get Extra Discount

SeniFoto on Facebook

nota kaki

ringankan jemari anda menekan iklan di bawah tu yer- terima kasih...

Popular Posts

Kasih Sayang


Suatu hari seorang wanita budiman melihat ada tiga orang lelaki tua yang agak uzur berada di tepi pintu pagar rumahnya. Lelaki itu amat asing ... dan dia tidak mengenali walau seorang pun daripada mereka. Namun begitu hatinya luluh kerana kelihatan ketiga-tiga lelaki itu amat naif dan mesti dalam kelaparan.


"Saya tidak mengenali kalian...tetapi silalah masuk kerana saya pasti kalian bertiga semestinya lapar. Saya akan sediakan makanan untuk kalian bertiga....silalah..." wanita budiman itu menawarkan pertolongan.


"Suami anda ada di rumah?? Kami akan masuk sekiranya suami puan ada di rumah..." salah seorang lelaki tersebut memberikan jawapan dengan penuh rasa hormat.


Apabila suami wanita budiman itu kembali dari tempat kerja dia terus menceritakan apa yang telah berlaku. "Pergilah jemput mereka masuk....katakan bahawa saya telah memberi izin." kata si suami.


"Nama saya 'Kekayaan', yang ini pula 'Kejayaan' dan yang ini pula 'Kasih sayang'. Kami tidak boleh masuk serentak. Sila puan berbincang dahulu dengan suami puan, yang mana di antara kami bertiga yang sepatutnya masuk dahulu" lelaki tadi meminta mereka membuat pilihan setelah dijemput masuk untuk kali keduanya.


Suami wanita itu berasa amat gembira. Dia terus memilih 'Kekayaan'....katanya biar 'Kekayaan' memberi sinar yang baru dalam rumah mereka. 'Kekayaan' adalah segalanya dalam dunia ini. 


Wanita budiman tidak pula bersetuju. Dia memilih 'Kejayaan'. Baginya 'Kejayaan' adalah punca seseorang itu mendapat kekayaan. Orang yang berjaya biasanya akan memperolehi kekayaan.


Anak perempuan mereka yang mendengar perbualan ibu dan ayahnya pula mencelah......dia memilih 'Kasih Sayang'. Padanya 'Kasih Sayang' amat penting dalam hidup mengatasi kekayaan dan kejayaan.


Demi menghormati pendapat anak perempuan mereka....mereka bertiga akhirnya bersetuju untuk menjemput lelaki tua yang bernama 'Kasih Sayang'. Apabila 'Kasih Sayang' masuk....kedua lelaki iaitu 'Kejayaan' dan 'Kekayaan' pun mengekori sekali. 


"Mengapa kamu berdua masuk ke rumah saya...sedangkan saya hanya menjemput seorang sahaja?" tanya wanita budiman tersebut dengan penuh kehairanan.


"Kalau anda semua memilih 'Kekayaan' atau 'Kejayaan', yang dua lagi akan tinggal di luar. Tetapi disebabkan anda memilih 'Kasih Sayang', maka kami berdua akan turut sama mengikutnya. Di mana ada 'Kasih Sayang' , maka di situlah adanya 'Kekayaan' dan 'Kejayaan'. Tahniah kerana anda semua telah membuat pilihan yang tepat dalam hidup kalian......"


"Apabila anda memilih 'Kasih Sayang'.....di saat anda dalam kesakitan, dia akan menjadi penawar untuk anda segera sembuh, ...di saat anda kehilangan semangat , dia akan membina keyakinan diri anda untuk berani menghadapi kesusahan hidup,...di saat anda keletihan, kelelahan, dia akan memahami, sabar dan mengembalikan kekutan diri yang hilang,....di saat anda ketakutan, dia akan memberi keberanian kepada anda....sesungguhnya anda semua telah membuat pilihan yang tepat!!!"


Apabila anda membaca cerita ini...anda juga ada dua pilihan: Pertama......lupakan cerita ini. Kedua.....jemputlah 'Kasih Sayang' untuk hidup bersama anda dengan berkongsi cerita ini bersama rakan-rakan anda yang lain.......

dr kak ashiq

14 follower here!:

farahfatihah said...

kasih sayang adalah yg paling penting...
amat bersetuju dengan kisah ni...
tanpa kasih sayang akn berlakulag porak peranda, peperangan, kacau bilau etc...
bila ada kasih sayang, hidp akn harmoni..negara akn makmur, kejayaan pasti ada dan pasti jua ada kekayaan selepas itu..

anN said...

kasih syg adlh utma!!!
yeah!

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Hurrmm.. Mndalam nih.. Perlu brtapa dulu utk paham mksud yg cobe disampaikan.. Hik hik hik.. Pape pn, good mesej.. =)

Unknown said...

touchy la bro....
hukhukhuk...

Hidayati Farhan said...

kasih sayang saya banyak..

ada yg nak share??

haha

kuSut said...

kasihh sayang jugak yang penting...
hehehe

Anonymous said...

saya pilih kasih sayang...anda pula bagai mana?

haruan tasek said...

bagus pengajara nie.. cayok le bro

Sathes Kumar said...

Kaish sayang rockz.... without love is nothing... love u all guyz...

joegrimjow said...

huhu
cam pernah bacee jee
heeee

Fadhlah said...

mmg la..artikel akak ashiq.

miss azlina said...

kasih syg mmg ptg..utk kbhgiaan.. ketenangan..keharmonian..

tp kalo berlebih2 ksh syg plak antara laki n pompuan yg xde ikatan, tu buat sakit mata jerk..

memymu said...

mcm lam cite tu ckp..kasih syg akan bawa kite kepada sumenye..tp tol ke?hmm...ssh nak ngomen nih...tp cite mmg 'tacin'la..

memymu said...
This comment has been removed by the author.