Click Follow to follow my blog

Join me to get Extra Discount

SeniFoto on Facebook

nota kaki

ringankan jemari anda menekan iklan di bawah tu yer- terima kasih...

Popular Posts

jemputan PerKahwinan

Ops...sila jangan terpengaruh dengan tajuk ntree nie yer..hehehe

nak kupas topik bab kahwin-kahwin nie...

Antara bercinta sebelum kawin

dengan

Bercinta selepas kawin

mana satu pilihan korang?kenapa....

adakah perkahwinan bercinta selepas kahwin itu lebih seronok?ataupun

adakah perkahwinan bercinta dulu baru kahwin itu lebih indah?

kat org tua-tua..kahwin dulu baru bercinta...

kata org muda-muda...bercinta dulu baru berkahwin..

dilema nie...

apakah pandangan korang semua?

20 follower here!:

Anonymous said...

bercinta dulu la baru kahwin..nanti dah kahwin mcm2 perangai la yang baru kita tau pasal si dia..masa tu menyesal pon tiada gunanyaaa..

zawal said...

perh..berat tul tajuk ni..tapi apa yang penting...kerjasama..ops..silap.aku rasa bercinta dulilah..bukan apa,zaman sekarang ni kita tak boleh percaya kat seseorang tu 100%..biarlah kenal dulu hati budinya,asal usulnya..Jangan ambil ringan bro..zaman dah berubah

Precious said...

Haku bercinta bagai nak rak dulu then kawin ... kawin dulu baru bercinta haku tak tau ... Alhamdulillah hingga kini, hidup kami ok ... Mohon dipanjangkan kebahagiaan sampai bila2. Amin!

Farhana said...

Alamak.. Penin lak tjuk ni.. Ekeke.. Padhlah rase camane? Hurrmm.. Daku dulu penah angan2kan kawen dulu baru brcinta.. Tapi utk zaman skarang k tgk2, ku tilik2, mcm tak praktikal plak.. Org skrg mcm2 ragam.. Kene knal dulu baru blh kita tahu hati budi org tu.. Tapi entahlah.. Ku trima jek pape pn, asal bahagia.. Heehee.. =)

*kalo soh pilih.. cinta dulu baru kawen kot..

aleena said...

hehe tajuk tue cam padlah je nk kawin:P

4 me zaman sekarang better bercinta dulu coz dalam time u bercinta tue u can know ur partner more..

somehow ade gak orng time bercinta cam lain but once da kawen cam laen..

but 4 me i stick wit bercinta dulu..
on tat time u can know more bout his/her self,family n so on:)

Sir Matno said...

aik.. buat entri ni sebab matno punye entri ke? haha

perasannye adik abg ni..

LiNda said...

wah.. rata-rata memilih bercinta dulu baru kawen .

Bercinta pun jangan lelama okeh . Si dara takkan muda ..
si uda akan berjanggut ...

jangan pilih-memilih hingga terus menggigit jari !!!

Fadhlah said...

wah ha ha..ramai pilih bercinta dulu baru kawin yer..
matno:tidak ada kena mengena ok..soalan mengong dr padlah..bila nak kawin..hik..hik..hik..lariiiii!

Cik Mira said...

kalau lah dapat bercinta selepas kawen kan seronok?
ye la, skrang ni tgk rmai yg bercinta bertahun2 ade smpai 10thn, pastuh kawen tak smpai 10thn.
sbb ape
kemanisan bercinta tuh dah takde.
hmm
tp skrang susah nak carik yg btol2 bole pecaya
zaman sekarang ni
kita kne kenal org tu dlu
penat tau tak nak mengnali org ni
kalo bantai jek trus kawen
leps kawen buat perangai?
tak ke naya?
haish~

riena said...

ok la cikgu padhlah ini lak jawapan dari sorang kawan yang bernama riena..

bagi riena bercinta dulu lagi baik,,zaman dulu mungkin boleh terima berkahwin dulu baru bercinta sebab zaman dulu tak ramai pilihan..myb dan zaman dulu anak dara nak kuar umah pn ssh n lelaki nk buat pilihan pn susah jadi family yang tentukan.

zaman skrg xboleh family tentukn atau kahwin dulu bru bercinta nti disalahkan balik family,,so bg riena biarlah bercinta dulu kenal hati budi n buruk baik perangai baru kawin!!!!

itu lagi baik sebab,,zaman skrg kite nampak ramai org yang ok,,kite nk tu...p tempat lain jumpe lain lak so better diri sendiri buat pilihan n bercinta dulu...

sekian,,wasalam

riena..

zawal said...

tapi ada juga yang pilih kawin dulu baru bercinta..lebih2 lagi yang ikut pilihan ibubapa..kiranya anak ni taatlah..tapi bahaya juga..jika berkahwin dgn cara itu,hubungan tak lama...sapa pulak yg harus disalahkan yer...
kau tanye ni..kau nak kawin ke padlah?hahahaha..aku jadi pengapit lah..hahahaha..

sHaH said...

erk...
depends la..

tapi skrg ni hampir suma bercinta b4 kawen..
da trend da kot..

but i believe in 1 thing,
restu mak abah penting...
kalo takde restu a.k.a mak abah tak redha, hancur la perkahwinan tu..

haruan tasek said...

aku pilih bercinta sebelum kahwen.... tau perangai serba sedikit jadi kalau rasa tak sesuai boleh tinggalkan sebelum kawen

matju2509 said...

kawe ingat demo nok nikoh takdi...... hahahahha baru kawe nok gie jale ala bachock make gula............. kawe nie budok nok jawab soalan demo dale en3 tu sero x pde..... hahahahahh tapi kawe aso bercinta dulu ok, nikoh pah2 bercinta pon ok gok.... :D

matno KIMMA said...

kawen dl br cinta

Shima^Ku said...

Assalamualaikum..
sekadar nak memberi pendapat..

Kalau ikut hukum islam adalah lebih baik kahwin dulu baru bercinta. Tujuannya utk mengelak dari maksiat.Begitu indahnya islam kan..

Bukan apa bila bercinta sblm kahwin sudah tentu bnyk maksiat yg di lakukan, walaupun kita tidak mengakuinya..Contoh mudah adalah 'sms n calling2'...ia mendorong kepada zina hati sebenarnya...fikir2kanlah...

Tapi klu kita tgk masa skg ni anak2 muda majoriti da mengenal apa itu erti cinta..sampai sanggup bunuh diri kerana kecewa dlm cinta..ingat berita dlm kosmo lepas.Seorang remaja lelaki berusia 17thn ingin membunuh diri kerana cintanya di tolak..MasyaAllah singkatnya pemikiran kan...

So seelok2nya biarlah mengenal cinta selepas kahwin...sblm kahwin cukupla kenal hati budinya-hantar rombongan merisik dan mulakan la hubungan yg di berkati Nya...insyaAllah selamat dunia akhirat...

**sekadar memberi pendapat*

w a n a said...

ntah la nk ckp mcm mana.
bg wana la kan fadhlah, dulu n skg ni lain.
kalu dulu, nk jmp pun malu.. skg ni kalu xjmp lak yg kena marah.. hehehe. mcm mana tu..?? pk la sndiri.. ahaakkss..

....

btol la cmnt2 kat ats tu, takot kalu bercinta lepas kawen, kte xkenal hati budi masing2.. takot berlakunya penceraian.. lg laa ALLAH xsuke kan..?? tol x..??

tapi tapi tapi... kalu dpt yg btol2 ikhlas menerima kte seadanya, lg manis kalu bercinta lepas kawen.. hehehe..

tapi tapi tapi... susah kan nk jmp mcm tu skg..?? pape hal pun skg, bercinta la sblum kawen.. tp lebih baek kte dpt kawal diri.. byk setan kat keliling.. mcm wana ni pun dh jauh menyimpang.. huhuh.. n rasanyaa susah lak nak kawal diri kan...?? =( ~wana lak dlm dilema ni..~

so so so... xtaw laa nk ckp mcm mana..coz ada pro n kontra kedua2 ni.. hurrrmm.. jom la kte pk sama2 nak..?? ~hahahaha.

Anonymous said...

semua btol...

miss azlina said...

komen sy plak..
BERKAWAN dulu..
(sepjg tempoh berkwn, kite leh knal gak hati budi seseorg tu..masa tu mgkin kite akan jatuh hati dgn si dia)
kemudian KAWIN..
(kalo si dia ikhlas, dia akan melamar & meminang.. spjg tempoh pertunangan adlh masa terbaik utk buat keputusan sama ada si dia pilihan terbaik..)
BERCINTA kemudian..
(bercinta lps kawin..lebih terasa kemanisan cinta..sbb kalo cinta sblm kawin, nk pegang tgn pon haram..)

Sathes Kumar said...

cinta dulu baru kahwin...
kena kenal hati budi, tingkah laku dll...
kalau dah kahwin mungkin nak patah balik susah...
kalau dah bercinta, nak patah balik anytime... kenal dulu elok2...
sebab nak pilih pasangan hidup.. nak kongsi suka duka....